Můžete si koupit

Skleník. Kapitoly z dějin olomoucké výtvarné kultury 1969-1989

Přejít do e-shopu

Imaginární kosmos Dany Puchnarové | Práce z let 1960-2006

18. 10. - 30. 12. 2007
Muzeum moderního umění | Kabinet, Salon

Dana Puchnarová jako malířka a grafička debutovala v první polovině let šedesátých, tedy v době, kdy se politická a společenská situace v tehdejším Československu velice zvolna uvolňovala a umělci začali nejenom objevovat a ctít tradice českého moderního umění, ale také dávali najevo, že patří k jeho avantgardnímu předvoji. Zakládaly se skupiny a vystavovalo se, zatím jen po ateliérech neboť ze strany moci se ještě stále víc zakazovalo než dovolovalo. Byla to otevřená revolta proti panující estetice a skrytěji ovšem i proti politice.

Duch kolektivní a skupinový byl Daně Puchnarové nicméně cizí, malířka patřila k těm tvůrcům, kteří své dílo tvoří spíše v tichu a skrytu ateliérů. Na pozadí těchto raných letech šedesátých vznikly první cykly umělkyně: „Geometria Spiritualis“ a „Geometria Mechanica“. Podobný expresivně-abstraktní rukopis mají také obrazy, které jsou vlastně ilustracemi k dílu autorů, které si Dana Puchnarová oblíbila: Franze Kafky a Františka Halase. Tato etapa tvorby umělkyně (a jejich generačních souputníků) se dnes většinou označuje jako informel a jeho česká verze netrvala sice dlouho, ale byla významná, vzhledem k souvislostem s mezinárodní scénou. Dala základ, zkušenost a sebejistotu potřebnou k další práci.

Po roce 1969 (to už probíhala tzv. normalizace) umělkyně pokračovala cykly „Znaky“ a „Křivky“ a v druhé polovině let sedmdesátých cykly snů a vizí o zničené civilizaci; reagovala tak na neblahý vývoj ve společnosti, stále se zhoršující vztahy člověka k přírodě a ovšem také úpadek vztahů  mezilidských. Politickým vyjádřením těchto názorů bylo podepsání Charty 77, režim odpověděl výhrůžkami a zákazy. 

Po listopadu 1989 dostává tvorba umělkyně nové impulzy, dílo se harmonizuje a zjemňuje: také vlivem buddhismu, jenž se jí stal trvalým zdrojem inspirace, studiem východní filozofie a sympatiemi k hnutí new age. 

Dvanáctileté pedagogické působení na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty University Palackého v Olomouci umožnilo Daně Puchnarové ověřit si některé nové způsoby výuky.

V roce 1996 vytváří Puchnarová první práce z cyklu Sítě, které jsou – dle jejího vyjádření - symbolem duchovní jednoty a společné cesty k míru. Téma univerzality světa pospojovaného sítěmi jako by navazovalo na vizi řetězce rukou básníka Otokara Březiny, symbolizuje solidaritu a lásku, hodnoty, které dávají smysl naší civilizaci a kultuře.

Výstava v olomouckém Muzeu moderního umění vznikla na základě řádného zpracování autorčina díla, z něhož ještě větší část prezentuje slovem i obrazem doprovodná publikace.

Fotogalerie
Dana Puchnarová

Po koupeli, 1961

Dana Puchnarová

Regulativ geometrie (z cyklu Geometria Spiritualis), 1963

Dana Puchnarová

Krajina svaté země (z triptychu Poutníci), 1963

Dana Puchnarová

Křivky jako květy – Architektoun, 1972

Dana Puchnarová

Škleb, projekt pomníku Ztracené tváře, 1977

Dana Puchnarová

Prorůstání systémů, 1998

Dana Puchnarová

Energetická síť (první část triptychu), 2004

Dana Puchnarová

Dnešní otevírací doba

Arcidiecézní muzeum Olomouc 10:00–18:00
Muzeum moderního umění 10:00–18:00
Arcidiecézní muzeum Kroměříž zavřeno

Středa | 23. 10. 2019

Dnes je otevřeno


Pokladna otevřená út–ne 10-18 hodin, Rezervace na pokladna@olmuart.cz
telefon: 585 514 241

7 Otevřených výstav

Přihlásit se k odběru novinek

 
© MUZEUM UMĚNÍ OLOMOUC 2016